30 Haziran 2005

eleştirinin eleştirisi

"kötü eleştiri yazıları nereden anlaşılır?" sorusuna akla gelen birkaç yanıt:

1) bir eleştiri yazısı veya makale "ben o kitabı okumadım ama..." sözlerini içeriyorsa

2) bir yazarın televizyon programında ya da bir röportajında dile getirdiği sözlerinden yola çıkarak edebi değerlendirme yapılıyorsa

3) "hanım kızımız," "genç yazar arkadaş" gibi yazarı yaşından ya da cinsiyetinden dolayı küçümseme yolu seçilmişse

4) doğrudan yazarın kişiliğine saldırı varsa

5) yazarın bir kitabını beğenmediği için tüm kitapları hakkında yargıda bulunuyorsa

6) yazardan ahlaklı duruş bekliyorsa

3 yorum:

Adsız dedi ki...

7) eleştirmenin öznel değerlendirmesi, "nesnel" ya da "bilimsel" bir yargı gibi sunulmuşsa...

Adsız dedi ki...

Merhaba,

ben Alman Dili ve Edebiyatı mezunuyum. Yapmış olduğunuz eleştrilere katılıyorum. Ancak edebiyat bir sanattır ve eleştiri de bu sanatın kollarından biri. Eleştiri yöntem ve teorilerinden bihaber olan insanlar sizin dediğiniz gibi bu yanılgıya düşüyorlar. Eleştirinin özünde aynı zamanda kesinlikle kişisel yorum yatmamalı.

Bir sonraki yorumlarda görüşmek üzere....

Adsız dedi ki...

tamamen katılıyorum.....

7 zaten eklenmiş ben de 8'i ekleyecek olsam şunu demek isterim.....

8. kendi eleştirisinin nihai bir okuma olmadığını unutan ya da gözardı eden bir dil içeriyorsa....